Reglets: Desarrollo de competencias matemáticas…

M’estic llegint un llibre d’un “deixeble” de la Ma. Antònia Canals, Àngel Alsina. És un llibre amb molts recursos matemàtics. De moment copio una part que fa referència als reglets (no hi és tota, però espero acabar-ho d’escriure aviat). Com que no he pogut copiar en aquesta entrada els exemples dels reglets us deixo el document que he fet per si algú li interessa donar-hi un cop d’ull. És el mateix que hi ha aquí, però en algun cas té una representació gràfica dels reglets. Les edats que apareixen vénen donades en el llibre. Personalment crec que depèn molt de cada infant i que són només orientatives, potser més que de l’edat en si, sí que reflecteixen l’ordre que s’ha de seguir en l’assoliment d’aquests coneixements.

Desarrollo de competencias matemáticas con recursos lúdico-manipulativos, d’Àngel Alsina (Narcea ediciones, Madrid, 2004)

Exemples d’activitats amb els reglets (6-7 anys)
-Memoritzar el valor de cada regleta: és important que l’infant anomeni els reglets pel seu valor i no pel seu color i que els reglets siguin llisos sense les unitats marcades.
-Ensenyar un reglet concret i preguntar quin número ve abans i quin després.
-Ensenyar dos reglets: quin és el número més gran i quin el més petit.
-Mostrar una sèrie de reglets consecutius en què hi falti un reglet intermig, preguntar quin és.
-Comparar reglets i observar les primeres lleis numèriques: que els números creixen d’un en un, etc.
-Representar números amb els reglets i a l’inrevés, donar la representació feta i endevinar de quin número es tracta.
-Practicar el fet que 10 unitats es poden canviar per una desena i a l’inrevés (és la base de la comprensió dels algorismes “portant”.
-Composició i descomposició de quantitats (per ex. fer el 8 de diferents maneres…)
-Fer les primeres sumes i restes d’aquesta manera (les mides són orientatives NO són exactes)
Exemples d’activitats amb els reglets (7-8 anys)
-Representar nombres de dues i tres xifres amb els reglets i a l’inrevés, donar la representació feta i endevinar de quin número es tracta.
-Composar i descomposar nombres de maneres molt diferents.
-Representar sumes escrites “portant”, escrites en disposició vertical, insistint en la idea que 10 unitats poden canviar-se per una desena i a l’inrevés

-representar la multiplicació com a operació de repetir una quantitat, i fer observar que la representació del producte sempre és un rectangle, amb l’excepció d’alguns casos concrets, que és un quadrat.

-Representar les taules de multiplicar.
-Fer comparacions entre sumes i productes.
-Representar les restes i fer observar que és l’operació inversa de la suma

Anuncis

2 pensaments sobre “Reglets: Desarrollo de competencias matemáticas…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s